zondag 24 februari 2013

Lekker glutenvrij brood 3

Vandaag is het me wel gelukt om op basis van "lekker glutenvrij brood 2", een brood uit de oven te bakken. Het was echt super lekker! Mijn beste creatie tot nu toe! 

Recept:

263 ml lauw water
5 Gr. Fiberhusk
10 Gr. Vloeibare boter
1 el olie (ik gebruik altijd Bertolli olijfolie)
1 opgeklopt eiwit (met staafmixer)
100 Gr. Consenza wit
125 Gr. Consenza meergranen 
4 Gr. Gist. 

Ik los eerst de gist op in het water, totdat de gist gaat werken (beetje schuimen). Daarna doe ik de fiberhusk erbij en roer totdat ook deze is opgelost. Dan gaat de boter, de olijfolie, het eiwit en het meel erbij. Goed mixen. Het is erg nat en plakkerig deeg. Dit gaat in een klein bakblik met folie erover in de oven om te rijzen. 40/45 min. Dan afbakken op 220 graden ongeveer 40 min. 

In dit geval vond ik het brood niet goed genoeg gerezen, dus liet ik het tijdens het voorverwarmen in de oven staan. 

Het resultaat was geweldig! Lekker luchtig brood met een knapperige korst! 

Ik weet nog niet hoe dit brood het in de vriezer gaat doen. Het is vandaag helemaal op gegaan. Deze week nog een bakken en invriezen. 







1 opmerking:

  1. Ziet er lekker uit ga ik ook proberen. Volgende week ga ik met mijn gezin naar oosterhout op vakantie. Ik vroeg me af of jij in de buurt een adres weet waar we een glutenvrij broodje of glutenvrije high tea kunnen eten. Kan ook in grote stad in de buurt zijn van oosterhout.

    BeantwoordenVerwijderen