vrijdag 27 januari 2012

Over klei en houten lepels

Vandaag heb ik weer wat nieuwe dingen geleerd. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik al best wel heel veel weet op het gebied van Coeliakie. Op zo'n dag als vandaag kom ik er achter dat ik nog steeds niet alles weet. Erg frusterend. Voor wie mij niet kent: Ik ben een neuroot en een perfectionist en daarnaast moeder! Lekkere combo! Haha.
Ik wil dus het hele dieet, de opvoeding en alles wat erbij komt kijken perfect doen. Gelukkig ben ik ook redelijk realistisch, dus ik weet heus wel dat dat niet kan.
Wel doe ik (zoals waarschijnlijk elke moeder) mijn uiterste best het zo goed mogelijk te doen. Duss ik lees alles wat los en vast zit m.b.t. coeliakie en wil alles weten. Helaas wordt er nergens een handleiding verstrekt over hoe om te gaan met een kind met glutenintoleratie. Er is genoeg informatie, maar als het om echt praktische zaken gaat, vind ik het behoorlijk tegenvallen.

Zo kom ik er vnadaag na het lezen van een blog van een andere moeder (glutenvrijemama.blogspot) achter dat ik al mijn houten kookgerei de deur uit moet doen. Daar blijken die gluten dus in te blijven zitten!
Fijn, had ik dat nou twee dagen geleden maar geweten. Heb net een stuk of vijf nieuwe houten lepels gekocht!!!! Grrr.

En klei! Ook zoiets! Ik word er vandaag ook op gewezen dat playdoh niet glutenvrij is! Hmmmm ik heb al een eeuwigheid klei in de kast liggen voor mijn oudste die geen coeliakie heeft. Ons Anna heeft het nog niet gebruikt, dus op zich ben ik nog op tijd, maar de verpakking heb ik niet meer. Geen idee dus of er gluten in zitten. Ik heb dus geen andere keuze dan deze klei ook maar weg te gooien...
Alsof het allemaal al niet duur genoeg is.... !! Niet dat het me daar nou om gaat, maar zo maar dingen weggooien, daar hou ik toch eigenlijk niet van. Maar, het gaat om de gezondheid van dochter lief, dus geen probleem. Alles is de kliko!

Ach het ruimt ook wel weer op en ik heb weer wat bijgeleerd. Knutselspullen, inclusief klei, krijtjes en lijm kopen wij voortaan alleen maar bij Hema. Dat schijnt allemaal glutenvrij te zijn, maar dat controleren we dan toch nog maar even voordat we het aanschaffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten